Vad kan vi hjälpa dig med?
Sök på det du undrar över, som till exempel ”autogiro” eller ”brandvarnare”
Bläddra bland våra hjälpartiklar
Vanliga frågor
Avgift & hyra
Alla våra hyresgäster kan ansöka om att få betala via autogiro.
Du ansöker själv genom vår blankett som du hittar på vår hemsida.
Autogirot kommer börja gälla från nästkommande avisering. Du kommer att få ett bekräftelsebrev hemskickat så att du vet vilket datum det börjar gälla.
Maila oss på info@leny.se och skriv din nya adress alt. ring oss på 0416-19290 så hjälper vi dig gärna.
Bostadskö
Det är kostnadsfritt att stå i vår bostadskö. Du registrerar dig lättast via vår hemsida via Mina sidor. Titta gärna på vår film om uthyrningsprocessen för att få en övergripande blick på hur det går till.
Det är alltid upp till hyresvärden vem som kan ta över ett förstahandskontrakt, dessvärre har vi inget generellt svar på din fråga utan ta kontakt med oss om detta är ett önskemål.
Lägenheten är fördelad till personen som stod först på tur. Först när ett kontrakt är skrivet får du ett mail om att lägenheten gått till någon annan.
Köplats & registrering
Logga in på Mina sidor och välj Avregistrera dig ute i den vänstra listen i din profil. Tänk på att du nu inte kommer att få mail om lediga objekt framöver och du är alltså inte med i bostadskön. Du kan också välja att inte logga in, efter tre månader blir du automatiskt avregistrerad.
När du loggat in på Mina sidor går du in på fliken – Uppdatera sökandeprofil. Längre ner på denna sidan hittar du Prenumerera via epost, bocka ur denna. Glöm ej att uppdatera din registrering genom att logga in inom var tredje månad för att bibehålla din registrering hos oss.
Du blir automatiskt borttagen som bostadssökande i vårt system. Du kan återanmäla dig efter att du flyttat in men kommer inte att få byta bostad inom LENY de närmaste 12 månaderna.
Ja, det är ditt eget ansvar att uppdatera din registrering. Det enda som krävs är inloggning på Mina sidor inom tre månader från senaste inloggningen för att bibehålla din registrering.
Underhåll
På Mina Sidor kan du som hyresgäst, när som helst på dygnet, registrera en felanmälan. Under ”serviceanmälan” beskriver du ditt ärende och trycker sedan spara. Efter detta skickas ditt ärende till berörd fastighetsskötare.
Du har rätt att måla och tapetsera i din lägenhet men arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Val av tapet och färg får inte vara för avvikande, i annat fall kan du bli ersättningsskyldig för ommålning och omtapetsering vid avflytt. Läs gärna mer om underhåll här.
Uppsägning av bostadskontrakt
Uppsägningstiden för ett bostadskontrakt är tre kalendermånader och räknas från sista datumet i den månad som uppsägningen kommer oss tillhanda.
Vid dödsfall är uppsägningstiden en månad under förutsättning att uppsägningen görs inom 1 månad efter dödsfallet. Vid senare uppsägning är uppsägningstiden 3 månader.
Du måste alltid utgå ifrån dina tre månader men skriv gärna när du önskar lämna på din uppsägningsblankett så har vi det i åtanke.
Efter att din uppsägning kommit in till oss så skickar vi en bekräftelse på detta. Du kommer att bli tillfrågad angående visning av din lägenhet. När utflyttsdatumet närmar sig bokar du en besiktningstid med LENYs personal och kommer på den dagen även att lämna över nycklarna.
Kl 12.00 första vardagen efter måste du ha flyttat ut.
Ring och boka tid för besiktning i god tid innan utflytt. Vid besiktningen ska lägenheten och tillhörande utrymmen vara tömda och städade. Ett besiktningsprotokoll kommer att upprättas varav du får ett exemplar. Skador och onormalt slitage som noteras i protokollet kan du bli ersättningsskyldig för.
Ta gärna del av broschyren Städtips.
Mest sedda artiklar
Mest gillade artiklar
Mina sidor
Mina sidor är tjänsten för dig som söker bostad hos oss eller som redan bor i en av våra fastigheter. Här kan du sätta dig i bostadskö, anmäla intresse för lediga bostäder, se dina hyresavier, läsa meddelande och boendeinformation och mycket mer. Så se till att skaffa ett konto om du inte redan har ett!
Kontaktuppgifter
Här kan du se öppettider och kontaktuppgifter till vårt huvudkontor.
Öppettider:
Måndag – Fredag: kl 1000–1500
Stängt för lunch: kl 1200-1300
Servicekontoret:
0416-19290
Kl 0700-1600, säkrast mellan 0700-0730
Nedanstående nummer får endast användas då servicetelefonen är stängd.
Lövestad Larmcentral:
0417-585506